A kizárólag japán piacra szánt jobb kormányos Lantis mitagadás rendkívűl jól néz ki. Talán a Xedos 6 vonalaira emlékeztet leginkább kecses karosszériája, amely most harcba száll az európai testvérrel. Jelenleg még a típus adatok közé nem került fel, de mivel szinte egy időben kerültek a piacra anno, valószínűleg helyet fogok szorítani számára is, hogy bekerülhessen a "halhatatlanok csarnokába". De hogy lássuk miről is van szó, itt van néhány kép a két autóról, amely első ránézésre köszönő viszonyban sincs egymással:
Ami tény: a Porsche finomhangolt V-motor a két literes lökettérfogat ellenére 170 paripát szabadít az első kerekekre percenkénti 7000-es fordulatnál, szemben a európai testvér 144 lóerejével, amit "csak" 6000-nél ad le. Ide nem kell VTi meg VVT-i, csak a nyers erő! A különbség a Lantis 10-es kompresszióra írható. Ami érdekes viszont, hogy mindkét autó 180 Nm nyomatékot csalogat elő a motorból 5000 környékén. A 100-as sprintet a lóerő fölény miatt a Lantis futja jobban, mindössze 8,6 másodpercre van szüksége, míg a kollégának 9,4 szekundumnál áll meg a stopper.
|
|
A Lantis motortere |
A 323F motortere |
Mindkét autó kapható volt 4 sebességes automatával illetve 5 sebességes manuális váltóval. Utóbbi a jobb választás. Nagyon precízen, könnyen kapcsolhatóak vele a fokozatok, dinamikusan gyorsul minden fokozatban, bár fogyasztás szempontjából (főleg autópályán) érzékelhető az ember számára, hogy jó lenne egy hatodik is. De ne legyünk telhetetlenek. Így sem fogyaszt rosszul, hisz városban 10-12 liter környékén ki lehet jönni, autópályán viszont akár 7-7,5 literrel is lehet járni. De ezekkel az autókkal nem tötymörögni kell! Ami meglepő, hogy a 323F körülbelül 1-1,5 literrel több üzemanyaggal éri be, mint a japán tesó. Az utastér és felszereltség teljesen megegyező, ám a Lantis csak jobb kormányos kivitelben létezik.
A futómű a két autón teljesen megegyező. Független McPherson elől stabilizátorrúddal, hátul kettős keresztlengőkaros, stabilizátorrúddal. A Mazda rengeteg energiát fektetett bele, hogy minden körülményeknek megfelelő futóművet készítsen vásárlóinak. Nem mondható keménynek, pattogósnak mint az akkori konkurens Honda Civicé, de nem is fogjuk azt az érzetet kapni, hogy egy hajóban utazunk. Olyan Mazdás! A kilencvenes évek autós magazinjai sorra dícsérték az autó kezelhetőségét, kezességét, dinamikáját. Mindkét autón hűtött tárcsafékeket találunk elől ABS-szel és tárcsa fékeket hátul, amelyek úszónyergesek. Az autókat gyárilag toronymerevítővel szerelték fel, hogy nagyobb sebességű kanyarodáskor az autó karosszéria kisebb mértékben csavarodjon, ennek eredményeképpen a kerekek folyamatos kapcsolatban legyenek az úttestel. Megjelenésüket csak fokozzák a gyári öt küllős 16"-os könnyűfém felnik, amelyeken 205/50-es abroncsok feszülnek.
Végül az autók méreteiről. A Lantis szedán, de méretei szinte teljesen megegyeznek a 323F-fel. Tengelytávolságuk ugyanakkora csakúgy, mint a magasságuk, szélességük és súlyuk. Amiben különböznek az az 5 mm-rel nagyobb nyomtávolság és a 24,5 cm-rel hosszabb karosszéria a Lantis javára. A Lantishoz kaphatóak voltak azok a kiegészítő karosszéria elemek zöme, amellyel az európai testvérét is felszerelték: koptató a lökhárító alatt, hátsó szárny, sárfogók és a hátsó kerék előtti küszöb elem.
|
|
Lantis - a kiegészítők a testvéren is megtalálhatóak |
323F - a sportos elemek még jobban feldobják |
Ha nálunk kapni lehetne a Lantist bal kormányos verzióban sokan vakargatnánk a fejünket, hogy melyiket is válasszuk, ebben biztos vagyok.
Janika
|