Mazda 323F születése avagy a Porsche önzetlenség
A Mazda 323 sorozatának hetedik generáció a BA alváznevet kapta, amelyet a Mazda cég 1993 szeptember 1.-én kezdett el gyártani. Az első kész Lantis 1994 augusztus 8-án gurult le a gyártósorról, az utolsó pedig 1998 június 18-án. Hirosimában és Hofuban (Japán) gyártották, összeszerelő üzemei: Rajong-Tajvan, Pretoria-Dél-Afrikában, Bogotá-Kolumbiában, Új-Zélandon és Malajziában működtek.
A Mazda 323 sorozatának hetedik generáció a BA alváznevet kapta, amelyet a Mazda cég 1993 szeptember 1.-én kezdett el gyártani. Az első kész Lantis 1994 augusztus 8-án gurult le a gyártósorról, az utolsó pedig 1998 június 18-án. Hirosimában és Hofuban (Japán) gyártották, összeszerelő üzemei: Rajong-Tajvan, Pretoria-Dél-Afrikában, Bogotá-Kolumbiában, Új-Zélandon és Malajziában működtek.
A legelterjetebb 323-as az elődjét bőven túlszárnyalva az "F" lett, amelyet Japánban Lantis néven forgalmaztak. Maga a Lantis szó a latin "Latens Curtis" rövidítése, amely angolul "To secretly shorten" jelent. Ez egy alsó-közép kategóriás autó volt. Az Egyesült Államokban Mazda Protegé lett a neve, Dél-Afrikában Mazda Étude, míg Kolumbiában Mazda Allegro néven került forgalomba. Sportos vonalai és három motor változatával Európában is nagyon eladható autó volt, főleg csúcsmodell a V6-os erőforrással ellátott változat, amelyet telepakoltak mindenféle extrával, korában japán csúcsmodelljei közé tartozott.
![]() |
![]() |
Mazda Lantis - japán változat
|
|

Japánban két féle Lantist forgalmaztak az öt és négy ajtós változatot. Európában az elöbbi volt népszerűbb. A japán Lantist 1993-1996-ig gyártották amelyet 1.8-as és 2.0 V6-os motorral szerelték melyek az ötajtós változatok izmosított változatai voltak. 131 és 170 lóerőt teljesítettek, szemben a 114 és 144 lóerővel. Formavilága a Xedosra hasonlít leginkább. Annak idején a Mazda brossurák messziről hirdették, hogy 5 év vagy 160000 kilométer a garancia erre a típusra!
![]() |
![]() |
Mazda 323F/Lantis - európai változat
|
|

Éppen ezért Észak-Amerikában, a 323F/Protegé mindig sokkal drágább volt a hasonló, belépőszintű konkurenseinél, mint például a Toyota Corolla és a Honda Civic, részben azért, mert Japánban gyártották. Az USA autós magazinjai dicsérték, főleg a kezelhetőségét. Akkoriban nagyon biztonságos autónak számított hisz két légzsákkal volt felszerelve és a karosszéria több eleme is úgy lett kialakítva, hogy elnyelje a nagy erejű ütközéseket.
![]() |
![]() |
Mazda 323C |
A család másik tagja a 323C, amelyet 1994 júniusában kezdtek el gyártani. E modellt japánban Familia Neo-nak hívták. A Mazda-Ford kapcsolatnak köszönhetően Ford Laser Lynx néven is kezdték forgalmazni Japánban, Ausztráliában és a tengerentúlon. Sokan a Honda CRX másolatának vélték a teljesen üveges hátsó része miatt, ám sokkal inkábban hasonlít a 323F három ajtós változatához, mivel még annak futóművét is megkapta. Stílusjegyei a Lantisé csak túlozva: nagyobb fényszórók, irányjelzők, légbeömlők és hátsórész. 1995-ben Neo GS néven dobtak a kanadai piacra egy izmosított 131 lóerős 1.8 változatzot is. Európábán csak a gyengébbik 114 lóerős változat számított a csúcsnak.


Mazda 323P
1997-ben a 323C eladásai nem úgy alakultak, ahogy a cég várta, ezért "hadirendbe" állította a legújabb modelljét a 323P-t. A modell tulajdonképpen a szedán háromajtós változata lett. A takarékosságot szem előtt tartva 1.3-as, 1.5-ös benzines, illetve 2 literes dízel motorral látták el a kisutókat. A 323P a következő generációs 323 családdal együtt még 2000-ig gyártották.
![]() |
![]() |
Mazda 323S |
A harmadik BA modell a családi kedvenc a szedán lett. A 323S ötféle motorral került piacra: három benzines és két dízeles (köztük egy turbós) erőforrás hajtotta őket. Az észak-amerikai piacra még a Miata 1.8-as dupla vezérműtengelyes motorjával is felszerelték, továbbá kapott négy tárcsaféket és kettős stabilizátorrudat is. 1995-ben Amerikában a legkedveltebb kompakt autóvá vált. Akkori vetélytársától a Toyota Camry-től csak pár milliméterrel volt kisebb tengelytávolsága. Hazai piacán, Japánban létezett belőle kapcsolható összkerékhajtással is.
Öt év gyártás után a Mazda elérkezettnek látta az időt a modell frissítéséhez, így 1999-től már a nyolcadik 323-as generációt gyártották, BJ néven.


És végül azt is tudni véljük, hogy a "zöld pokolban" azaz a Nürburgringen tesztelték a 323F alvázát, futóművét, amely pályát akkoriban ismételten csak a Porsche használt sokat saját versenyautóinak fejlesztéseihez. De hogyan kerültek ide Japánból? Annak idején a Nissan a Skyline R32-est tesztelte itt nagyon sokat, hogy felül kerekedjenek a 944-es Porschén. A teszteket mindig akkora próbálták időzíteni, amikor a Porsche is tesztelt. Ez indította meg a japán gyártókat, hogy Európába jöjjenek és ott teszteljenek.

A kilencvenes évek közepén a Japán Túraautó Bajnokságban (JTCC) és később a Brit Túraautó Bajnokságban (BTCC) privát csapatokkal ugyan részt vett jónéhány futamon a kétliteres kategóriában, de maradandót soha nem alkotott. A versenyautó teljesítménye egyes források szerint 290 lóerő körül lehetett és a kétliteres motor a KFX kódnevet kapta..