Hétfő, 2024.11.25, 00:17:47
Az Ön belépési neve Vendég | Csoport "Vendégek"Üdvözöllek Vendég | RSS
Nyitólap | Profilom | Regisztráció | Kilépek | Belépés
Belépés
Statisztika
Keresés
[ Új üzenetek · Résztvevők · Fórumszabályzat · Keresés · RSS ]
  • Oldal 1 / 1
  • 1
Merevítők, stabilizátor rudak
JanikaDátum: Kedd, 2014.04.29, 20:57:54 | Üzenet # 1
Vezér-ezredes
Csoport: Adminisztrátorok
Üzenetek: 1129
Hírnév: 0
Állapot: Offline
Mint azt tapasztaljátok a Mazdák futóműve iszonyat sportosra van hangolva, nagyon kezes az autó, mégsem túl kemény. Persze aki többre vágyik van lehetőség a "finomításra", különböző merevítők, stabilizátorok beépítésével, amellyel megakadályozzuk, hogy a karosszéria elcsavarodjon kanyarodáskor, mert bármilyen idétlenül hangzik elcsavarodik. Gyakran parkolok hátsó kerékkel egy 6-8centis ferdén felvezetett padkára és a vezető oldali ajtó alig akar becsukódni. És ez csak egy parkoló autó.
Nos mi történik kanyarodáskor? A futómű minden pontjára különböző erők hatnak, amelynek hatására ezek az erők a karosszériára is átvezetődnek. Ezért csavarodik a karosszéria, billen az autó és romlik az autó úttartása.

 

 

Ezért alkalmazunk különböző merevítőket, stabilizátorokat, hogy ezeket az erőket kiegyenlítsük a két oldal között és ezáltal feszesebbé tegyük a futóművet. Kerüljük az olcsó merevítőket! Annyira puha anyagból készülnek, hogy nem képesek megfelelően ellátni feladatukat.

Milyen fajták kaphatóak a BA típusokra?

1) Első toronymerevítő
Eredetileg a BA típusok közül csak a 2.0 V6-hoz készült toronymerevítő előre. Egy teszt alapján kb. 10%-kal többet dolgozik a futómű toronymerevítővel, mint nélküle. Innen is látszik, hogy ennyivel több erő is csavarja a karosszériát normál esetben. Sajnos meg vagyunk lőve toronymerevítő beszerzése szempontjából, mert a legutolsó Mazdához is kapni legalább 5 féle első toronymerevítőt, ám nekünk csak a gyári V6-os merevítő, az Ultra Racing és a gyári sport, a Mazdaspeed merevítő jutott. Ezeket különböző aukciós oldalakon beszerezhető.


Gyári 2.0i V6 első toronymerevítő

2) Alsó lengőkar vagy alváz merevítő
Ezek az első lengőkarok elülső szilentjeit kapcsolják össze egymással, megakadályozva, hogy egymáshoz képest elmozduljanak. Eredetileg nem készült a BA modellekhez ilyen fajta merevítő. Az Ultra Racing és a Cusco készít nekünk ilyen merevítőket.


Cusco alsó lengőkar merevítő

Megjegyzést érdemel, hogy a képen látható fehér merevítő csak a V6-hoz készült, és a bölcsőt két oldalát köti össze.

3) Első stabilizátor

Kanyarodáskor a kerekek elemelkedhetnek az útról, mivel az autónak van egy bizonyos súlypontja, amely körül forgatónyomaték keletkezik, ezért az autó felborulhat. Rengeteget fejlődött az autóipar, így manapság már szinte lehetetlen, hogy önmagától felboruljon egy autó. Ez a probléma egy ültető rugóval könnyen orvosolható.
Ám van egy olyan futómű alkatrész, amely folyamatos összeköttetésben áll a két oldallal és ez pedig a stabilizátor rúd. Ennek a rúdnak a funkciója pont az, hogy megakadályozza, hogy az ív belső kerék elemelkedjen az úttól, az aszfaltra szorítsa azt. Torziós elven működik, Tehát amilyen erővel mozdul az egyik oldalon felfelé, csavaró igénybevételével ugyanolyan erővel nyomja lefelé a másikon. Gyárilag egy bizonyos keresztmetszettel készítik ezeket a rudakat, így kellő biztonságot nyújtanak kanyarodáskor és komfortos vele a közlekedés. Ha viszont ezt a keresztmetszetet megnöveljük, a kerék még kevésbé lesz hajlamos az elemelkedésre, folyamatos lesz a tapadás, viszont keményebb, pattogósabb lesz a futómű. A 323F típusoknál 26mm a stabilizátor rúd átmérője. A gyári Mazdaspeed által készített első stabilizátor rúd viszont 28mm átmérőjű.


Mazdaspeed első stabilizátor rúd

4) Beltéri alváz merevítő
Kizárólag az Ultra Racing cég készít a beltérbe is merevítőt. A hátsó üléssor előtt a lábtérnél keresztbe beépíthető merevítő megakadályozza a B-oszlop és alváz találkozási pontjánál a karosszéria csavarodását.


323F beltéri merevítő

5) Hátsó toronymerevítő

Az elsőhöz hasonlóan a két hátsó torony közé szerelhető be, feszesebbé teszi a futóművet hátul, kevésbé lesz hajlamos a túlkormányzottságra. Eredetileg csak Japánban készült hozzá, de több ismeretlen gyártó is készít merevítőket és természetesen a Cusco és az UR.


2.0i V6 gyári hátsó toronymerevítő

6) Hátsó stabilizátor rúd

Funkciója az első stabilizátorral megegyező. Nagyobb keresztmetszetű rúddal jelentősen javul az úttartás. A Mazdaspeed és az Ultra Racing masszív hátsó stab rudakat készít.
Átmérő adatok a különböző típusoknál:
-13mm - 323P, 323S, 323C 1.3i
-15mm - 323P, 323S, 323C, 323F 1.5i
-18mm - 323F 2.0i V6
-19mm - Ultra Racing
-20mm - Mazdaspeed és Whiteline


1.5i stabilizátor vs Ultra Racing
Csatolmányok: 5886186.gif (121.3 Kb) · 2098191.jpg (32.3 Kb) · 9614127.jpg (83.9 Kb) · 1620546.jpg (17.7 Kb) · 0939801.gif (113.4 Kb) · 7891906.gif (172.1 Kb) · 8025072.gif (177.6 Kb) · 7891623.jpg (30.8 Kb) · 3765770.jpg (212.0 Kb) · 6553807.jpg (108.1 Kb)
 
JanikaDátum: Kedd, 2014.04.29, 21:05:44 | Üzenet # 2
Vezér-ezredes
Csoport: Adminisztrátorok
Üzenetek: 1129
Hírnév: 0
Állapot: Offline
7) C-oszlop merevítő

Funkciója a hátsó toronymerevítővel megegyező. A hátsó biztonsági övek csatlakozási pontjához kell őket bekötni. A szedánokkal ellentében hátul nincs dupla kereszt merevítés, ezért a nagy nyitott tér miatt könnyen csavarodik az autó hátsó része. A hátsó stabilizátor rúd már egy jó pont, de egy ilyen C-oszlop merevítővel tovább javítható a karosszéria feszessége.


Ultra Racing C-oszlop merevítő

8) Hátsó alsó lengőkar merevítők

Az Ultra Racing készít kizárólag ilyen merevítőt, amellyel a hátsó bölcső merevségét lehet javítani.


Ultra Racing alsó bölcső merevítő
Csatolmányok: 0815872.jpg (42.6 Kb) · 3810219.jpg (40.4 Kb)
 
  • Oldal 1 / 1
  • 1
Keresés:

Mazda 323 BA Klub © 2024Szeretnék ingyenes honlapot a uCoz rendszerben