|
|
Mérőműszerek
| |
Janika | Dátum: Péntek, 2013.11.01, 12:27:59 | Üzenet # 1 |
Vezér-ezredes
Csoport: Adminisztrátorok
Üzenetek: 1129
Állapot: Offline
| Manapság az OBDII rendszerű motorvezérlő elektronikához kis összegekért lehet venni olyan hibakód kiolvasó eszközöket, amellyel akár menet közben is lehet figyelni a motor állapotát, illetve a különböző részegységek működését. Sajnos a korabeli Mazdáink még csak OBDI rendszerrel rendelkezik, amely nem volt még teljesen szabványos, ezért ezeket a mérni kívánt paramétereket analóg módon különböző mérőműszerekkel tudjuk mérni, ráadásul még esztétikusabb is tőle az utastér.
Mérőműszerekből is léteznek olcsóbbak és drágábbak, mint minden autóalkatrészből. Személy szerint lekaksizom ki gyártja a mérőműszereket, a lényeg, hogy lássam azokat az információkat, amire szükségem van. Ezek a műszerek manapság nagyon megbízhatóak, elhanyagolható különbségek vannak közöttük.
Így hát egy magyar forgalmazóra, a HD Racing-re esett a választás, ezen belül is a sötétített tükör reflexes órákra, amelyeknél kikapcsolt állapotban abszolút nem látod a skálát és a mutatót sem, csak a gyújtás ráadásakor. beszerelésük pofon egyszerű: konzolt kell venni és felrakni a kívánt helyre. A vezetékezéshez is 8 általános is elég piros-fekete vezeték a háttérvilágításnak, piros-fekete vezeték a műszernek és egy jel vezeték, ami a részegységhez csatlakozik. Vegyük szépen sorba ezeket a HD Racing által forgalmazott órákat:
AFR mérő
Az AFR mérő (Air/Fuel Ratio) a benzin-levegő keverék arányát méri, ami normál atmoszférikus (szívó) motornál 14.7. Magyarul 1kg üzemanyaghoz, 14.7kg levegő párosul a tökéletes égéshez. Ezt a tökéletes égést a lambbda-szonda figyeli a kipufogócsonkban. Mivel az autóval gyorsítunk és lassítunk, ezért ez az arány csak elméleti, soha nem lesz tökéletes. Gyorsításnál több üzemanyag kerül elégetésre, míg lassításnál kevesebb, magyarul a motor vezérlőegység (ECU) folyamatosan dúsít és szegényíti a keveréket. Az AFR mérővel ezt a jelet tudjuk megfogni és láthatjuk, hogy a motor milyen üzemállapotban van éppen és láthatjuk mennyire gyorsan is megy végbe. Korábban említettem a lambda szondát. Ez szolgáltatja a visszacsatolást az ECU-nak az égés tökéletességéről. Sajnos az évek alatt a szondák is megfáradnak és sokkal lassabban váltanak a két állapot (dús-szegény) között. Ilyenkor támaszkodhatunk a mérőóra információira és akár cserélhetjük is az elöregedett lambda-szondát.
Nem járó motornál a két mérőóra (V6-nál két óra szükséges a két hengersor miatt). Három üzemállapot között ingadozik a mutató: Lean (szegény), Optimal (optimális) és Rich (dús)
|
|
| |
Janika | Dátum: Péntek, 2013.11.01, 13:17:18 | Üzenet # 2 |
Vezér-ezredes
Csoport: Adminisztrátorok
Üzenetek: 1129
Állapot: Offline
| Volt mérő
Ez egy igen egyszerűen működő kis műszer, amely a töltésrendszert figyeli. Gyakori a generátor meghibásodás az autóiparban, mivel mozgó-kopó alkatrészeket tartalmaz és ezek miatt csökken vagy nő a generátor által szolgáltatott feszültség, főleg hogy lassan húsz évesek lesznek a mi kis Mazdáink A dolgunk mindössze annyi a műszerrel, hogy egy testpontot és egy gyújtás 12V-ot szolgáltassunk a műszernek és látható válik, hogy milyen üzemállapotban van a generátorunk. A normális üzemállapot fogyasztó használata nélül 14,4V. Személy szerint fél évet szívtam, amikor éreztem, hogy gyenge a töltésrendszer, de tökéletesen működött minden, aztán kiderült, hogy nem volt jó a feszültségszabályzó és csak 13V-ot szolgáltatott terheletlenül. Így hát generátor csere és mellé most utólag ez a kis műszer
|
|
| |
Janika | Dátum: Péntek, 2013.11.01, 13:17:30 | Üzenet # 3 |
Vezér-ezredes
Csoport: Adminisztrátorok
Üzenetek: 1129
Állapot: Offline
| Olajnyomás mérő
Az alacsony olajnyomás miatt károsodhat a motor, ezt megelőzendő a következő kis eszközünk az olajnyomás mérő. Mint minden autóban alapból nekünk is csak egy visszajelző van a műszerfalon a kialszik, amint beindul a motor és felvillan ha nincs olajnyomás. Mazdáéknál, köztudott, hogy az olajzással néha problémák vannak, lásd Wankel vagy elég ha a mi 323-asainkra gondolunk. Bár nálunk inkább szivárogni szokott az olaj, gyakran előfordul az erőteljes olajfogyasztás is. Leggyakrabban azonban nem az okkal, hanem az okozóval van a gond... Az üzembentartó gyakran figyelmetlen: az olajteknőben lévő olaj mennyisége lecsökkenhet, rossz esetben az olajszivattyú elvétve szállít olajat. Itt a motor olajfogyasztása kerül előtérbe, akár határértéken belüli olajfogyasztás esetén is időről időre ellenőrizni kell(ene), szükség esetén utána tölteni. Szóba jöhet természetesen az olajszivattyú vagy annak hajtásának a hibája, az olaj túlzott felhevülése, az olaj felhígulása, de a motor fokozott kopása is (pl: megnövekedett csapágyhézagok).
Beépítése itt már nem olyan egyszerű, szükségünk van egy közdarabra (egy adapterre), amelyet az olajszűrő és a blokk közé kell csavarozni. Ezek szabványos méretűek Mazdáék M20x1.5 menetet használnak, bár néhány másik autógyártó eltér ettől.
Íme az adapter. 4 menetes furat található rajta, tehát négy eszköz csatlakoztatható rá.
Ezekre a közdarabokra szerelhető fel a mérőműszer mellé kapott 1/8-ados menetű olajnyomás jelző gomba, amely a pontos nyomásértéket fogja mutatni. Egy test és egy jel vezetéket kell beiktatunk a műszer és a gomba közé.
A bekapcsolt műszer. Psi-ben mér, nem pedig bar-ban. 1bar=14,5psi
Az olajgomba (nagy jeladó) illetve az olajhőfok jeladó az adapteren
Az eszköz beszerelve egy 2.5 V6 Mazda MX6-on
|
|
| |
Janika | Dátum: Péntek, 2013.11.01, 13:27:54 | Üzenet # 4 |
Vezér-ezredes
Csoport: Adminisztrátorok
Üzenetek: 1129
Állapot: Offline
| Olajhőfok mérő
A túlzott olajfogyasztás miatt lecsökken az olajnyomás és az olajszint. Ilyenkor egyszerű fizikai jelenség miatt felhevül, túlhevülhet az olaj. Két megoldás lehetséges: pótoljuk az elveszett olaj mennyiséget vagy beépítünk egy olajhűtőt. A kis műszer megmutatja nekünk, hogy éppen milyen forró olajunk, így időben tudunk reagálni, ha gond van. A túlhevült olaj nem képes elvégezni elsődleges feladatát a kenést, ezért könnyen ráéghet az alkatrészekre, csökkenti a teljesítményt, végül károsítja a motort. A műszer mellé kapunk egy hőfok jeladót, amelyhez szintén szükségünk van a korábban említett adapterre, amelyben rögzíthetjük, szintén 1/8-ados menettel rendelkezik.
A jeladó
Ki- illetve bekapcsolt állapotban a műszer, amely °C-ban mér.
|
|
| |
Edems | Dátum: Péntek, 2013.11.01, 13:45:38 | Üzenet # 5 |
Őrnagy
Csoport: Moderátorok
Üzenetek: 95
Állapot: Offline
| Nagyon jó! Grat!
|
|
| |
Napster | Dátum: Szombat, 2013.11.09, 18:20:00 | Üzenet # 6 |
Őrmester
Csoport: Moderátorok
Üzenetek: 29
Állapot: Offline
| én meg szívtam adapterhez nem jók a jeladoim .(
|
|
| |
|