Valódi 1.5 DOHC
|
|
Janika | Dátum: Kedd, 2014.01.21, 11:23:52 | Üzenet # 1 |
Vezér-ezredes
Csoport: Adminisztrátorok
Üzenetek: 1129
Állapot: Offline
| Találtam egy érdekességet az 1.5 DOHC motorokhoz. Eredetileg a Z5 motorok dupla vezérműtengelyesek, de 1998-ban, az utolsó szériában változtattak rajta. A korábbi (1995-1998) Z501 hengerfejen (88LE) egy darab szíjtárcsa hajtja a szívó vezérműtengelyt és a hengerfejben egy lánccal/láncfeszítő mechanizmussal a kipufogó vezérműtengelyt. Ez a lánc képes kis mértéken elforgatni a kipufogó vezérműtengelyt, amelyet az olajnyomás segítségével a láncfeszítő szabályoz.
Z501
Izraelben egy Mazda 323C tulajdonos egy kis keresgélés után rábukkant a Mazda EPC-ben egy hengerfej rajzra, ahol kettő darab egymástól különálló szíjtárcsa hajtja külön-külön a két vezérműtengelyt, az 1.5-ös motornál. Ez az utolsó szériás Z502 hengerfej (90LE).
Z502
A srác pontosan leírta, hogy mire is van szükség az átalakításhoz:
Szívó vezérműtengely: Z502-12-420 Kipufogó vezérműtengely: Z502-12-440 Csavar a kipufogó vezérműtengelyhez: 99784-1035 Alátét a kipufogó vezérműtengely csavarjához: 99951-1030 Szíjtárcsa (bármilyen Z5 motorból): Z502-12-425 Vezérműszíj: Z502-12-205-9U Feszítő görgő: B660-12-730C Feszítő rugó: Z502-12-711 Feszítő görgő: B660-12-700E
A történethez hozzá tartozik, hogy emberünk 110 lóerősre izmosította az átalakítás után autóját, de 1600cc-re furatta fel és a ZM motor (Mazda 323F BJ 1.6 2001) dugattyúit használja.
Pozitívumok: -a láncfeszítő az évek múltán zajossá teszi a motort, viszont ezzel az átalakítással csendesebb lesz a motor -nem beszélve a plusz 2 lóerőről, ami elhanyagolható ugyan, de az igazi tunerek minden lóerőért megküzdenek -kisebb a hajtási veszteség mivel közvetlenül van meghajtva a kipufogó vezérműtengely -bármely 1.5-ös Z5 motorba beépíthető -esztétikusabb a motor két szíjtárcsával a hengerfej oldalán
Negatívumok: -utolsó szériás BA, nagyon ritka -rendkívül költséges átalakítás (~60-70000ft)
Ennek az infónak én is utána jártam és valóban nincs másra szükség. A srác írja, hogy a Z502 hengerfejre is szükség van, viszont a gyári Mazda program erről nem ír. A felsoroltakon kívül minden cikkszám stimmel. Szóval ha esetleg valaki rászánja magát az átalakításra az írjon.
|
|
| |
Gebriel | Dátum: Kedd, 2014.01.21, 21:06:51 | Üzenet # 2 |
Hadnagy
Csoport: Moderátorok
Üzenetek: 65
Állapot: Offline
| Gyári program hozzá a Z502 hengerfejet. -971001 alvázszám végződésig Z501 HF kell utána van Z502.
Van itthon pár ilyen motor volt már szerencsém 2-3 példányhoz egyik az klubos autó volt.
Amúgy mi nézegettük azt is, hogy meglehetne próbálni a ZL 1.5 Hf és szívósorát felrakni a z5-re és ott már a Hf szívónyilásai is nagyobbak az is kis tuning és a Zl-hez is a z502 vezérműszíj kell.
Janika azt tudod, hogy van 1.6 BA is?
|
|
| |
Janika | Dátum: Szerda, 2014.01.22, 10:12:53 | Üzenet # 3 |
Vezér-ezredes
Csoport: Adminisztrátorok
Üzenetek: 1129
Állapot: Offline
| Igen, most már megtaláltam a Z502 hengerfejet Jaja, tudtam, hogy vannak 1.6-osok. Rengeteg 323F (Allegro) készült a dél-amerikai piacra főleg 1.6-os motorral. Ott is nagyon szeretik őket
Viszont érdekes módon a Z501 hengerfejnek is két változata van, de vajon mi a különbség? Az alsó kép (Z501 8.2) egy 1998-as BA 323F hengerfejéről készült. A felsőről gyanítom (Z501 8.1), hogy a facelift előtti hengerfej lehet.
|
|
| |
tgabi009 | Dátum: Csütörtök, 2014.01.23, 00:23:15 | Üzenet # 4 |
Őrmester
Csoport: Moderátorok
Üzenetek: 29
Állapot: Offline
| Szelepfedélből is többféle van, az újabbnak körben a szélén van egy "lépcső".
|
|
| |
Janika | Dátum: Csütörtök, 2014.01.23, 13:13:44 | Üzenet # 5 |
Vezér-ezredes
Csoport: Adminisztrátorok
Üzenetek: 1129
Állapot: Offline
| Megnéztem a másik 1.5-ös BA-m hengerfejét. Kezdek kicsit összezavarodni... Elvileg Z501 és Z502 variáns létezett a hengerfejekből. Akkor miért van ennyiféle számozással ellátott hengerfej?
|
|
| |
Janika | Dátum: Csütörtök, 2014.01.23, 13:15:26 | Üzenet # 6 |
Vezér-ezredes
Csoport: Adminisztrátorok
Üzenetek: 1129
Állapot: Offline
| Idézet tgabi009 ( ) Szelepfedélből is többféle van, az újabbnak körben a szélén van egy "lépcső". Valóban másabb. Ez gondolom a más hengerfejjel jár.
|
|
| |
Janika | Dátum: Péntek, 2014.01.24, 17:07:10 | Üzenet # 7 |
Vezér-ezredes
Csoport: Adminisztrátorok
Üzenetek: 1129
Állapot: Offline
| Sikerült megoldani a kérdést! Z502 hengerfejjel soha nem fogunk találkozni, utánajártam a dolognak. Sipynek hála fény derült az igazságra, mivel neki a dupla szíjtárcsás vezérlése van. Nos a hengerfejen simán Z5 szerepel, alatta pedig az általam fényképezett 13-2 szám, ami a korábbi képekből kiindulva változhat.
Jelölések: Egy szíjtárcsás hengerfej (Z501) pl.: Z501 13-2 Két szíjtárcsás hengerfej (Z502) pl.: Z5 13-2
|
|
| |
Janika | Dátum: Szombat, 2014.02.01, 19:21:50 | Üzenet # 8 |
Vezér-ezredes
Csoport: Adminisztrátorok
Üzenetek: 1129
Állapot: Offline
| És így néz ki valójában:
|
|
| |